Het centrum is gevestigd in Heiloo dicht bij Alkmaar en is gespecialiseerd in stottertherapie.
Daarnaast is er veel ervaring met logopedie bij problemen met de adem, de stem, de spraak, de mondmotoriek, het gehoor en de taal en met het geven van presentatietrainingen en het behandelen van spreekangst. Ook hiervoor kunt u in het centrum terecht.
Er is geen wachtlijst.
Vanwege het specialisme heeft het centrum tevens een regionale functie: cliënten komen uit de hele regio naar het centrum.
Vanaf 1984 werk ik met mensen die stotteren en broddelen; eerst in het onderwijs en vanaf 1988 in de vrije vestiging. Ik werk met kinderen, jongeren en volwassenen (alle leeftijden).
Bij stotteren en broddelen gaat het om verstoringen in de vloeiendheid, het ritme en de melodie van de spraak. Bij stotteren kunnen er onder andere haperingen, herhalingen, verlengingen en blokkeringen optreden. Spreken kan met veel spanning gepaard gaan. Bij broddelen gaat het onder andere om de spreeksnelheid die onregelmatig of te hoog is.
Broddelen.
Als iemand te vaak te horen krijgt ‘wat zeg je’ kan er sprake zijn van broddelen of van broddelsymptomen. Meestal wordt er te snel en/of te monotoon gesproken, worden lettergrepen ingeslikt en wordt er onduidelijk gearticuleerd en/of onduidelijk geformuleerd. Broddelen en stotteren gaan soms samen of kunnen op elkaar lijken. Goed verstaanbaar spreken is mogelijk met behulp van broddeltherapie.
Doelstelling stotterthearapie.
Optimaliseren van de capaciteit tot vloeiend communiceren van de persoon die stottert en hierop afstemmen van de eisen die de stotterende persoon aan zijn spreken stelt en de eisen die door de omgeving gesteld worden.
Werkwijze.
In het onderzoek wordt in kaart gebracht welke factoren het stotteren uitlokken en/of in stand houden. De capaciteiten van de stotterende persoon die nodig zijn om vloeiend te communiceren (taal, spraak, motoriek en psycho-sociaal functioneren) en de eisen van de persoon die stottert en van zijn/haar omgeving worden bekeken.
Deze capaciteiten worden in relatie gebracht met de 'eisen' en dan bekijken we 'waar' en 'hoe' dit evenwicht verstoord is.