Onderzoek, advies en begeleiding van kinderen van 0-12 jaar met problemen op het gebied van:
Mondmotoriek en voeding
Communicatie
Spraak- en taalontwikkeling
Vloeiend spreken (ook voor kinderen tussen de 12 en 18 jaar)
Stemgebruik
Lezen en spellen
Op basis van onderzoek met zo veel mogelijk gestandaardiseerde meetinstrumenten en een goede observatie wordt de logopedische diagnose gesteld. Als behandeling geïndiceerd is worden de behandeldoelen opgesteld en een specifiek behandelplan gemaakt.
Bij de Logopediepraktijk voor Kinderen zijn uitsluitend gespecialiseerde logopedisten en een logopedist/stottertherapeut werkzaam. De praktijk biedt een breed scala aan behandelmethodes en beschikt over een verscheidenheid aan materialen.
Logopedische behandeling richt zich soms al op een fase die vooraf gaat aan mondeling taalgebruik. We spreken dan van pre-verbale logopedie; begeleiding waarbij de voorwaarden voor orale voeding en communicatie zo gunstig mogelijk worden gemaakt.
Logopedie richt zich altijd op het verbeteren van de communicatie. Het is daarom erg belangrijk dat de omgeving van het kind bij de behandeling betrokken wordt.
Het begeleiden en adviseren van de directe omgeving (met name ouders en leerkrachten) van het kind zal daarom altijd deel uitmaken van de logopedische behandeling. Alleen zo kunnen voorwaarden worden gecreëerd waaronder het kind optimaal kan communiceren en kunnen de communicatieve vaardigheden verder worden ontwikkeld.
Mondmotoriek-, spraak- en taalontwikkeling kunnen niet los gezien worden van de totale groei van het kind. Het kan nodig zijn om in samenwerking met andere deskundigen tot een goede diagnose en/of behandeling te komen. In de loop der jaren heeft de Logopediepraktijk voor Kinderen hiertoe een groot netwerk van aangrenzende disciplines ontwikkeld.
Voor de start van een onderzoek en/of behandeling is een verwijzing van een arts nodig. Logopedie maakt deel uit van de basisverzekering en wordt door de ziektekostenverzekeraars vergoed.
Na aanmelding wordt er een afspraak gemaakt voor een intakegesprek, op basis waarvan wordt besloten of nader onderzoek gewenst is. De verwijzer wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Indien een onderzoek plaatsvindt wordt na afronding hiervan aan de betrokkenen (verwijzer, leerkracht, etc.) een verslag gestuurd. Indien er na het onderzoek een behandeling plaatsvindt, volgt na verloop van tijd een behandelverslag.
Aanmeldingen b